سفارش تبلیغ
صبا ویژن
از نشانه های فقه، بردباری و دانش و سکوت است . سکوت دری از درهای حکمت است . سکوت، محبّت می آورد و راهنمای هر گونه خیری است [امام رضا علیه السلام]
آمار

بازدید امروز :66
بازدید دیروز :375
کل بازدید :3117221
تعداد کل یادداشت ها : 1491
103/9/15
یادداشت های گذشته [1484]
برگزیده ها
 
کانال گفتگو با زرتشتیان [0] سایت "گفت و گو با زرتشتیان" [0] بر قله احادیث [0] مبهم ترین شخصیت تاریخ [0] خلیج فارس در سخن پیامبر(ص) [0] هیچستان [1] ترجمه منشور کورش [0] راه مقابله با زرتشتی [0] زنده زنده پوست کندن [1] سهم زرتشتیان در جنگ با عراق [1] نقد مسلمانان به جای اسلام [0] همه چیز اسلام از زرتشت! [0] چهارشنبه سوری [0] چرا اسلام جایگزین زرتشتی؟ [0] مهمترین های اسلام و زرتشتی [1] نژادپرستی ابزار زرتشتیان [0] گرایش زنان به اسلام [0] برخورد زرتشتیان با مرتدان [0] مقایسه ی بحرینی ها و زرتشتی ها [0] مفاتیح و ادرار شتر [0] نژادپرستی ممنوع [0] پس از عمری پژوهش [1] اسلام فردوسی [0] اسلام برای 1400 سال پیش [0] حقوق حیوانات در اسلام [0] تفسیر فروهر [0] امام رضا(ع) و زرتشتیان [0] مقایسه ی ادرار گاو و شتر [0] توهین به ایرانیان [0] تغییر در زرین کوب [0] ساسانیان بیگانه از فروهر [0] شورش ها در ایران [0] حضور امامان در جنگ با ایران [0] استحقاق توهین؟! [0] کاهش جمعیت زرتشتیان [0] کاهش حضور زرتشتیان در اینترنت [0] جنگ و کشتار [0] نجابت زرتشتیان [0] درخواست زرتشتیان از من [0] ظلم به زنان [0] اسلام اختیاری ایرانیان [0] می خواهم زرتشتی شوم! [475] ارزش شعار زرتشتیان [0] دزدی حدیث [0] وحشی‏گری در ایران باستان [0] کشتارهای امام علی(ع) [0] اخراج آریایی ها [0] تشرف یک زرتشتی به اسلام [0] عوامل گرایش به زرتشتی [0] ملاک خودی و غیر خودی [0] مشروعیت انجمن زرتشتیان؟ [0] قرض دادن زن خود [0] اعدام در دین زرتشتی [0] نوروز [0] انتخاب رئیس حکومت [0] آدم خواری [0] بی اعتباری گاتها [0] کارنامه اسلام [0] پیامبر اسلام(1) [0] پیامبر اسلام(2) [0] آرشیو پیوند روزانه [74]
خبر مایه
 
0[0]
لینک خرید کتاب راه راستی: www.raherasti.ir/9791

عضویت در تلگرام
 

سایت راه راستی راه اندازی شد

*بعضی از اهل سنت کلمه ی «علی» در «انا مدینة العلم وعلی بابها» را در معنای لغوی و صفت مشبهه گرفته اند به این معنا که: «من شهر علمم و دروازه ی آن باعظمت است»

اگر عبارت حدیث تنها همان بود که در سؤال آمده، شاید این حدیث ابهام داشت یعنی هردو احتمال در آن ممکن بود اما پیامبر(ص) در زمان های گوناگون این حدیث را به بیان های متفاوت بیان فرموده و گاه از عبارت های قبل و بعد از آن می توان به دست آورد که مراد از «علی» تنها امام علی بن ابی طالب است. با صرف نظر از روایت هایی که در منابع شیعه آمده، به چند عبارت این روایت از کتاب های اهل سنت بسنده می کنیم:

یک) جابر بن عبد الله گوید: سمعت رسول الله(ص) یوم الحدیبیة وهو آخذ بید علی یقول: هذا أمیر البررة، وقاتل الفجرة، منصور من نصره، مخذول من خذله ـ یمد بها صوته ـ : أنا مدینة العلم وعلی بابها، فمن أراد البیت فلیأت الباب.[1]

از رسول خدا(ص) در روز صلح حدیبیه ـ در حالی که دست علی(ع) را گرفته بود ـ شنیدم که با صدای بلند فرمود: او امیر نیکوکاران و قاتل بدکاران است. هر که او را یاری دهد، یاری شود و هر که او را وا نهد، وا نهاده شود. من شهر علمم و علی دروازه ی آن است.

دو) أنَا مَدینَةُ العِلمِ وعَلِی بابُها، فَمَن أرادَ البابَ فَلیأتِ عَلِیا. [2]

من شهر دانشم و علی، دروازه آن است. آن که می خواهد از دروازه [ شهر] وارد شود، نزد علی برود.

سه) یا عَلِی، أنَا مَدینَةُ العِلمِ وأنتَ البابُ، کَذَبَ مَن زَعَمَ أنَّهُ یصِلُ إلَی المَدینَةِ إلّا مِنَ البابِ. [3]

ای علی! من شهر دانشم و تو دروازه آنی. آن که می پندارد از راهی جز این دروازه به شهر دست خواهد یافت، دروغ گفته است.

چهار) عَلِی بابُ عِلمی، ومُبَینٌ لِاُمَّتی ما اُرسِلتُ بِهِ مِن بَعدی. [4]

علی، دروازه دانش من است و پس از من، آنچه را بدان فرستاده شده ام، برای امّت من، تبیین می کند.



[1]. تاریخ بغداد، ج 3، ص 181، ح 1203؛ تاریخ مدینه دمشق، ج 42، ص 382.

[2] تاریخ دمشق: ج 42 ص 380 ح 8979، تذکرة الحفّاظ: ج 4 ص 1231 ح 1047، فرائد السمطین: ج 1 ص 98 ح 67.

[3] المناقب لابن المغازلی: ص 85 ح 126.

[4] الفردوس: ج 3 ص 65 ح 4181، ینابیع المودّة: ج 2 ص 240 ح 672، کنز العمّال: ج 11 ص 614 ح 32981.


  
Google

در این وبلاگ
در کل اینترنت
وبلاگ-کد جستجوی گوگل